Drodzy Rodzice!
Zależy nam, aby dzieci czuły się w naszym przedszkolu dobrze i bezpiecznie. Dlatego, zanim nowy przedszkolak pozostanie pod naszą opieką, umawiamy się z Państwem na spotkania adaptacyjne. Odbywają się one popołudniami. Rodzic/ Opiekun towarzyszy dziecku we wspólnej zabawie, w poznawaniu przedszkola i pań nauczycielek tak długo, jak jest to dziecku potrzebne. Jest to też okazja, abyście Państwo mogli nas zapytać o wszystko, co potrzebujecie wiedzieć, aby nam zaufać. My mamy okazję zapytać Państwa o to jaki jest ten mały człowiek, który będzie naszym przedszkolakiem, co lubi a czego nie, co go uspokaja, jakie ma przyzwyczajenia itp…
Następnym krokiem jest pozostawienie dziecka na kilka minut pod naszą opieką i obserwując gotowość dziecka stopniowo wydłużamy ten czas. Czasem proces adaptacji trwa kilka dni a czasem kilka tygodni. Taki sposób adaptacji sprawdza się nam już od kilkunastu lat i pozwala znacznie zmniejszyć stres dzieci i rodziców, a i nam, nauczycielom jest łatwiej zająć się dzieckiem, które już znamy i które czuje się w przedszkolu bezpiecznie.
Zależy nam na dobrej współpracy z rodzicami naszych przedszkolaków, aby byli Państwo przekonani, że zostawiacie swoje dziecko w dobrych rękach, gdzie będzie mogło razem z rówieśnikami bawić się, rozwijać i poznawać świat. Tym co Państwo możecie robić, a co bardzo pomaga jest zachęcanie i pozwalanie dzieciom na samodzielność, bo im więcej dzieci same potrafią, tym pewniej czują się w przedszkolu. Ważne jest aby umiały samodzielnie jeść, korzystać z łazienki, prosić o pomoc gdy jej potrzebują, aby próbowały samodzielnie ubierać się.
Kilka wskazówek pomocnych w dobrej adaptacji :
- rozmawiajmy z dzieckiem o przedszkolu ,
- czytajmy opowiadania, których bohaterowie chodzą do przedszkola, (np. Renata Piątkowska „Opowiadania dla przedszkolaków”, Barbara Gawryluk „Przedszkolaki z ulicy Morelowej”, „Kicia Kocia w przedszkolu” Agnieszka Frączek Przedszkoludki. 100 radości i 2 smutki) opowiadajmy, jak to było, gdy sami chodziliśmy do przedszkola (ale nie straszmy, jeśli sami mieliśmy przykre doświadczenia) uświadamiajmy dziecku zalety przedszkola (nowi koledzy, dużo zabawek ciekawe zabawy, nowe piosenki i wierszyki, spotkania z ciekawymi ludźmi, wyjścia do teatru, kina…). Opowieści o przedszkolu powinny odpowiadać rzeczywistości)
- wspólnie z dzieckiem kupmy kapcie, szczoteczkę i pastę do zębów,
- ćwiczmy z dzieckiem czynności samoobsługowe: ubieranie się, jedzenie, mycie rączek, ząbków, rozpoznawanie swoich rzeczy, sprzątanie zabawek (to zapewni mu poczucie bezpieczeństwa i niezależności); cieszmy się i wykazujmy zadowolenie z każdego przejawu samodzielności dziecka,
- wcześniej przyzwyczajajmy dziecko do przebywania w domu i w nowym miejscu pod opieką osób trzecich.
- postarajmy się, aby dziecko miało kontakt z rówieśnikami np. na placu zabaw,
- w miarę możliwości w początkowym okresie odbierajmy dziecko wcześniej z przedszkola, ponieważ maluszek ma inne poczucie czasu i okres przebywania poza domem może wydawać mu się bardzo długi,
- pozwólmy dziecku zabrać ze sobą cząstkę domu do przedszkola np. ulubioną zabawkę, książeczkę (zapewni mu to poczucie bezpieczeństwa),
- zachowujmy cierpliwość,
- bądźmy systematyczni i konsekwentni ponieważ długie przerwy wydłużają proces adaptacji
Punkt przedszkolny Mali Odkrywcy
Piotrkowska 39 B
80-180 Gdańsk
mag.pniewska@gmail.com
tel. 605 166 473